lørdag 23. januar 2016

Det er lov å være skuffet!

Hei!

I dag har vi møtt på mange skuffelser, men det har allikevel vært en helt fantastisk dag! I dag reiste vi fra hotellet når klokken var halv 8 på morgenen og skulle kjøre i ca. 2 timer til Lake Malawi. Dagen starte med fantastisk temperatur i bilen og veldig godt humør.

Bilde av landskapet! Foto: Maud

Mens vi kjørte innover mot Laken fikk vi se hvilket fantastisk land Malawi er. Før vi reiste hadde vi en forestilling om at Malawi var et flatt og tørt land, men den forestillingen ble endret i dag. Vi fikk se et frodig land med fjell som stakk opp fra landskapet.

Arbeidere på landet! Foto: Maud

Mens vi er her bor vi i Lilongwe, Malawis hovedstad, det betyr mye folk og mye bygninger. I dag kjørte vi innover i landet og fikk se det virkelige landet. Vi fikk se de små landsbyene og hvordan de fleste i Malawi lever, nemlig i jordhytter med gress som tak.

Kuene går løse langs veien! Foto: Maud

På veien til Laken stoppet vi på et kjempe stort tre-marked. Det var sikkert førti boder hvor alle ønsket at vi skulle komme innom og kjøpe noe av de. Her fikk vi alle prøvd oss på pruting på høyt nivå.   Vi sto i bodene og alle lovet oss en bra pris hvis vi bare kjøpte noe av dem. De hadde gjerne en startpris på ca. 10 000K, men ferdig prutet fikk vi tinge for 2000K. Vi skal ikke stikke under en stol at vi syns det var ubehagelig å prute, spesielt fordi vi vet hvor mye de trenger pengene.

Kvinner på landsbygda! Foto: Maud

Når vi kom frem til Laken var alle sammen svette og klamme, og var veldig veldig klare for å bade i bassenget som var på hotellet. Dagens første skuffelse kom da vi gikk rundt hjørnet på hotellet og så at bassenget var tildekket. Noe som betydde at vi ikke kunne bade, noe vi hadde gledet oss veldig til. Svette og fæle gikk vi ned på stranden og tittet lengselsfullt ut på det fantastiske innsjøen som var der. Vi skulle så veldig gjerne ønske at vi kunne bade der, men på grunn av bilharzia i vannet valgte vi på forhånd at vi ikke skulle bade.

Tildekket basseng! Foto: Maud

Vi ble fortalt at de hadde fantastisk fisk på hotellet som lå ved Laken, så etter vi hadde lagt fra oss skuffelsen om at vi ikke kunne bade, gikk vi og satt oss i restauranten. Når vi endelig fikk tak i en servitør og skulle bestille mat fikk vi vite at de dessverre ikke kunne servere oss, fordi strømmen hadde gått. Dagens andre skuffelse. Vi fikk etter mye om og men bestilt drikke, men det tok veldig lang tid før det skjedde noe som helt.

Denne havnet i håret til Cecilie! Foto: Maud

Mens vi satt og drakk oppdaget vi at det var aper rundt oss. Nysgjerrige som vi er gikk vi bort og skulle ta bilde av de. Apene var også veldig nysgjerrige og begynte å løpe etter oss.  Da snudde vi på flekken og sprang hylene tilbake til bordet. Da kom Britt med en kommentar om at vi helt sikkert kom til å ha det helt fantastisk på safari.

Apekatter ved restauranten! Foto: Maud

Siden vi ikke kunne hverken kunne spise eller bade  på hotellet vi reiste til først, sendte vi sjåførene ut på leting etter et nytt hotell, med både mat og basseng. De fant et hotell til oss som var kjempe fint, men det var nok en skuffelse her. Vi gikk inn for å bestille mat, men fikk beskjed om at etter vi hadde bestilt kunne vi gå ut for å bade i mens maten ble laget, for det kom til å ta lang tid. Vi små løp ut til bassenget og var klare til å hoppe i vannet da en av vaktene kom bort og sa at vi ikke kunne bade før om en time, fordi de akkurat hadde hatt noen kjemikalier i vannet. Dagens tredje skuffelse. Jaja, tenkte vi og la oss ned i skolen og ventet på maten.

Hotellet nummer 2! Foto: Maud

Når vi hadde ventet veldig lenge i solen fikk vi vite at maten vår var klar. Vi gikk inn og spiste god mat. Når vi var ferdig med maten reiste vi hjem for å bade i bassenget på hotellet vårt isteden for.

Nå høres det kanskje ut som vi har hatt en litt kjip dag, men den har, selv med alle skuffelsene, vært en fantastisk dag. Vi har sett masse av det landet vi er i og fått opplevd mye. Vi har hatt en fin biltur med allsang og mye latter.

Når vi kom tilbake til hotellet hoppet vi i bassenget og koste oss. Resten av dagen har gått med til å slappe av. Nå har vi alle spist middag og er yatzien funnet frem! Det eneste som mangler nå er litt bedre Internett, så blir det en perfekt kveld!

Her kommer resten av bildene fra dagen!

På veien hjem fra Lake Malawi! Foto: Maud

Her fylles bilene opp til det ikke er mer plass! Foto: Maud