tirsdag 2. februar 2016

Hjemmebesøk hos lærer

Hei!


Dagen i dag har inneholdt mye rart. Det har vært fotballtreninger, stasjonsarbeid og hjemmebesøk. Vi har i dag vært så heldig at vi har klart å skaffe oss et kjøleskap, noe som betyr yoghurt og gulost til frokost og lunsj, hurra. 

Ferske rundstykker på rommet! Foto: Maud

Endelig kjøleskap! Foto: Maud

Dagen i dag begynte helt annerledes enn vi hadde planlagt på Mwenyekondo. Vi ankom skolen litt forsinket på grunn av morgenrushet. Planen var at vi skulle starte med fotball med en gang på morgenen, da vi må forberede både elevene og oss selv på fotball-cupen som kommer om to uker. Etter avtale med en av lærerne forventet vi at førstesorteringen av spillere allerede var gjort, og at vi skulle komme til en gruppe på 45 elever. Det viste seg å bli en gruppe på godt over 100 elever. Kommunikasjon er ikke alltid like lett. Vi kastet til side alle planer, og organiserte en mini-cup for å sortere ut hvilke spillere som var aktuelle å ta med videre. Vi skal ende opp med 15!!!

Etter de første to timene hadde vi planlagt å ha stasjonsarbeid i faget engelsk. Vi skulle jobbe videre med eventyret "Bukkene Bruse" etter ønske fra en av lærerne på skolen. Vi skulle arbeide oss gjennom eventyret ved å dele klassen i 4 grupper, som alle skulle gjennom 4 stasjoner. Alle skulle: gjenfortelle eventyret ved å skrive det med egne ord i bøkene sine, tegne noe fra eventyret, dramatisere eventyret og på siste post skulle de selv fortelle malawiske eventyr - noe de hadde i lekse å skrive forrige uke. Det oppstod en del utfordringer underveis, som vi i dag bruker som retningslinjer for planlegging av morgendagens gjennomføring. Vi har samme opplegg i en klasse pr. dag.

Dessverre har vi ikke så mange bilder fra stasjonsarbeidet, da tiden gikk med til å organisere og gjennomføre dagen.


Elevene skriver seg på for å være med på uttaket! Foto: Cecilie

Ivrige tilskuere! Foto: Cecilie

Jentene spiller fotball! Foto: Cecilie

Fotballtrening! Foto: Cecilie

På Chatuwa har vi i dag fortsatt norskeuken vår, i tillegg til at vi har hatt matte og life skills. Vi har også hatt fotballtrening med de som har blitt plukket ut til fotballaget. I matte har elevene hatt om geometriske former. De har lært om firkanter og egenskapene som en firkant har. Det har også vært snakk om vinkelsummer og lignende. I life skills har det vært snakk om narkotiske stoffer og ulike misoppfatninger som elevene har forhold til tema. I norsken i dag har vi hatt om styresettet i Norge. Vi lot elevene få være de ulike rollene som vi har i Norge. Vi valgte en konge og dronning, i tillegg til kronprins. Elevene representerte folket og de valgte en statsminister. Statsministeren fikk velge statsråder og lignende. Når vi var ferdig med å velge alt som trengs, alt fra likestillingsminister til høyesterettsdommer sto halvparten av klassen oppreist. Vi føler selv at vi fikk frem hovedpoenget om at det er folket som sitter på det meste av makten i Norge.


Etter at vi var ferdig med de tre timene så tok vi med oss tretti elever opp på fotballbanen. Det er femten elever fra hver klasse, og av de tretti skal vi velge femten som får være med i fotballkampen.  Vi valgte i dag å spille en fotballkamp slik at vi fikk se hvordan de faktisk spiller ute på banen. Når vi valgte ut de tretti så testet vi de i tekniske ferdigheter, så i dag måtte vi se hvordan de er som lagspillere. Det virket som at elevene syns det var veldig gøy å spille kamp og de ville veldig gjerne vise seg frem fra sin beste side. I dag hadde vi heldigvis bare våre tretti elever å ta hånd om, og ikke 400 første klassinger i tillegg, så vi kan vel si at treningen var vellykket. 

Valg av statsråder! Foto: Maud
Valg av statsråd! Foto: Maud


Kongen og dronning! Foto: Sebastian

Ulike roller ble utdelt! Foto: Sebastian

Forskjellene på hva vi kaller treningstøy er helt klare! Foto: Maud


Instruksjoner! Foto: Maud

Fotballtrening! Foto: Maud

Fotballtrening! Foto: Maud


Fotballtrening! Foto: Maud



Blide jenter på innbytter "benken"! Foto: Maud

I dag har vi endelig følt at vi har fått til det ganske greit på Bambino. Kathinka startet dagen med gym ved å ha en stafett, noe som barna likte veldig godt. De aller fleste barna fant fort frem konkurranseinstinktet sitt, mens noen kanskje vimset litt for mye. Men er det noe vi har lært på Bambino i 1.klasse, er at de fortsatt er barn (her begynner barna på skolen året de fyller 5år) og at vi må smøre oss med god tålmodighet!

Etter gymtimen bar det rett til klasserommet der hvor Emilie hadde forberedt en økt med «De tre bukkene Bruse». Først ble eventyret fortalt med stor innlevelse fra Emilie og Kathinka som hjalp til med å være trollet. Etter eventyret ble det dramatisering av de tre bukkene, hvor barna selv fikk være bukker som måtte over broen der trollet Kathinka satt. Dette ble en suksess, så dette er noe vi kommer til å ta med videre. Vi avsluttet begge med en mattetime hver.

I nesten 2 uker har vår 1.klasselærer Janepher spurt oss om vi vil komme hjem til henne å spise middag etter skolen. Så i dag ble dagen vi skulle være med Janepher hjem. Vi var ganske spente og nysgjerrige på hvordan dette kom til å bli. «Hvordan ser det ut hjemme hos en fra «middelklassen»?» og «Hvordan er maten?»

Hun stolt frem hele huset sitt, den lille stua, soverommet hun deler med datteren sin, soverommet/kjøkkenet til sønnene sine når de var hjemme fra kostskolen og toalettet som for så vidt var en grop. To hunder hadde hun også, men hun fortalte at det kanskje ikke var så lurt å hilse på disse da de ikke er sånn som hjemme.

Videre inne i stuen, fortalte at hun en gang bodde i et stort hus, men da mannen hennes døde i 2003 ble hun fratatt alt hun eide fra mannens slektninger. Alt hun fikk beholde var en koffert og en klokke, resten har hun spart selv. Hun har allerede kjøpt seg en tomt og en dag vil hun bygge seg et hus der når hun får råd, men det er ikke så lett med snart fire barn på kostskole. Likevel tar hun alt med et smil.

Maten ble servert, vi og Janepher satt på gulvet å spiste, mens Julius måtte sitte i sofaen siden han var mann. Dette er ikke akkurat vi vane med, men vi var alle enige om at vi skulle gjøre alt på afrikansk vis! Seema, kjøttstuing, bønner og en slags gresskarsalat ble servert og vi spiste så mye vi kunne/klarte. Seema er ikke akkurat det som går ned på høykant, men kjøttstuingen er ikke så verst faktisk.

Etter mat og samtaler om alt mellom himmel og jord, takket vi for oss å dro nok så fornøyde hjemover med at vi har spist lokal middag med to lokale mennesker langt ned i Afrika og koste oss!



Badet! Foto: Kathinka
Stua! Foto: Kathinka
Stua! Foto: Kathinka
Stua! Foto: Kathinka
Uteområde! Foto: Kathinka
Uteområde! Foto: Kathinka

Etter at vi kom hjem fra skolen reiste vi ut for å handle litt, vi måtte jo fylle opp kjøleskapet. Vi skulle også har store flip-over ark som vi bruker i undervisningen. De har sånne ark på skolen også, men vi syns ikke noe om å låne ark av de når ressursene de har er så knappe.

I dag fikk vi også reise ut og spise middag helt på egenhånd, vi hadde bare med oss sjåføren vår som passer på oss. Vi reise til Pizza inn for å kjøpe fast food, og jaggu gikk det fort. Vi var ferdig med middag og dessert på en time og et kvarter, like lang tid som det tar å få maten her på hotellet. Pizzaen var god, det samme var soft isen, så vi skal nok ikke se bort ifra at det blir flere turer dit etter hvert.

Når er vi hjemme igjen og siste forberedelsene legges på morgendagens undervisning. Det sorteres blader til den store gullmedaljen, tegnes årshjul og det er pugging av pensum. Noen er allerede ferdig og har funnet frem yatzien for å spille litt. 

På Pizza Inn! Foto: Maud

Klare for dessert! Foto: Maud

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar