mandag 15. februar 2016

Safari

Hei!

I helgen har vi vært på safari i Zambia. Vi reiste til Thornicroft lodge og bodde i fantastiske omgivelser. Vi reiste fra hotellet her i Lilongwe ved 08 tiden på fredagsmorgenen og var fremme i Mambwe ved 14.30 tiden. Vi fikk utdelt hytter og plasserte bagasjen vår før det var te-tid. Vi fikk fantastisk limonade og noe å bite i før vi reiste ut på en game-drive. Etter at vi kom hjem fra kjøreturen i South Luangwa national park fikk vi servert tre-retters middag. Vi tok tidlig kvelden for vi skulle tidlig opp dagen etter. På lørdagen var vi på to game-drives, en på morgenen og en på kvelden.  Søndagen ble brukt til å kjøre hjem igjen med en liten stopp innom Tribal textiles, en kunstbutikk.

På fredagen sto vi tidlig opp og vekket Stine som hadde bursdag. Vi sang og spiste kjeks før vi gikk ned for å spise frokost. Etter frokost gikk vi på rommene våre for å hente bagasjen. Vi gikk ut og møtte en kjempe fin buss, som hadde en helt annen standard enn hva vi er vant til her nede. Det var god plass til alle, sikkerhetsbelter og aircondition. Vi kjørte helt til vi kom til Mchinji byen som grenser til Zambia. Vi måtte inn på grensekontoret og fylle ut exit-skjemaer for at vi skulle forlate landet. Etter at vi hadde fylt ut de og fått stempel i passet satt vi oss i bussen igjen og kjørte ca. 100meter før vi kom til det zambiske grensekontoret. Her var fikk vi et nytt stempel i passet og måtte skrive i en «gjestebok» før vi fikk fortsette turen.

På hotellet klare for å sette oss i bussen! Foto: Maud

Klare for 6 timer i buss! Foto: Maud

Fine veier og flott landskap! Foto: Maud

Når vi hadde passert grensen kjørte vi litt til før vi stoppet for å spise lunsj. Bussjåføren hadde pakket kjølebagen med rundstykker, kaldt vann og potetgull. Uten at Stine viste det hadde vi også pakket ned champagne. Vi spiste maten vår ute langs veien mens Tor Arne poppet champagnen.

Tor Arne popper champagnen! Foto: Maud

Bursdagsbarnet ble veldig overrasket! Foto: Maud

Når vi kom frem til Thornicroft lodge fikk vi ikke lov til å bære bagasjen vår selv, den skulle de bære. Vi gikk derfor inn og satte oss i sofagruppen som var i resepsjonen. Der fikk vi servert fersk limonade og et kaldt håndkle. En hyggelig mann kom og fortalte oss litt om noen forhåndsregler vi måtte ta når vi var der. På kveldstid var det ikke lov å gå ute alene og vi måtte bli fulgt av en av vaktene hvis vi skulle tilbake til hytten. Grunnen til dette var fordi det hender at det går flodhester og elefanter rundt langs hyttene.  Vi fikk heller ikke lov til å gå nærmere enn to meter fra elvebredden. Det var nemlig så høyvannføring at det var fare for at elvebredden skulle rase ut i elven Luangwa. De fortalte også at sjansen for å overleve om man faller i elven er veldig veldig liten, så vi fant vel ut at det var best å høre på dem. Fra lodgen hadde vi perfekt utsikt over eleven og på andre siden så vi flodhester som lå og vaket i vannkanten.

Skiltet ved avkjøringen! Foto: Maud

I resepsjonen! Foto: Maud

Damene bærer koffertene våre! Foto: Maud

Inne i hyttene! Foto: Maud

Hvordan hyttene så ut fra utsiden! Foto: Maud

Bassenget! Foto: Maud

Det ble spilt på trommer da maten ble servert! Foto: Maud

Utsikten fra lodgen! Foto: Maud

Vi ble fordelt på hyttene og fikk bagasjen båret til rommet. Vi fikk litt tid til å skifte og pakke ned kamera før vi skulle tilbake til resepsjonen/oppholdsrom/spisesalen og «drikke» te. Etter at vi hadde spist ferdig gikk vi ut og be fordelt på to forskjellige land rovere. Vi var veldig spente da vi kjørte inn i nasjonal parken. Når vi så den første flodhesten ramlet vi nesten ut av bilen. Sjåføren lo av oss og sa at vi kom til å se flere flodhester, så det var ikke noe vits at vi brukte tid på å se på han som sto langt unna. Vi kjørte videre og så mange ulike dyr på den første turen vår. Vi så apekatter, flodhester, sebraer, giraffer, impalaer, bukoer, elefanter, diverse fugler og kveldens høydepunkt må være å se en stor løveflokk. Den ene bilen kjørte i forveien og var nesten tilbake ved lodgen da telefonen ringte. Den andre bilen hadde blitt tipset om at det var en løveflokk litt lenger nede i veien. Bilen som nesten var tilbake snudde på flekken og kjørte i full fart tilbake til parken. Vi kom frem til en flokk på rundt 9 dyr som akkurat var ferdig med å spise. Vi sto lenge å så å de før de reiste seg opp og gikk videre. Vi fulgte etter de et stykke før vi lot de være i fred.

Klare for safari! Foto: Maud

På vei inn i parken for første gang! Foto: Maud

Te-pause langs elven! Foto: Maud

Hele gjengen på tur! Foto: Maud

Utsikten fra pausen! Foto: Maud

Lysing etter dyr! Foto: Maud

Helt i hundre kom vi tilbake til lodgen og fikk servert tre – retters middag. Det startet med bakte tomater fylt med tunfisk, løk og lignende. Rett nummer to var kyllingfilet dyppet i brødsmuler med bakte poteter.  Til dessert var det noe de kalte for melketerte. Maten var fantastisk god og vi gikk til sengs mette og fornøyde.

Dagen etter ble vi vekket av en av vaktene klokken 05.00. Vi sto opp og spiste frokost før vi reiste ut på en morgentur. Vi så den samme løveflokken som vi så kvelden før. Vi fikk se flere elefanter, giraffer, impalaer og lignende. Vi fikk også se en stor flokk afrikanske villhunder, noe som visstnok var veldig sjeldent. Det finnes tydeligvis ikke veldig mange av de lenger, men vi var så heldig at vi så en flokk på rundt 20 dyr. Vi kjørte rundt omkring i flott natur og stoppet ved en dam hvor det var mange impalaer for å drikke «te».  Etter det kjørte vi en liten tur igjen før det var på tide å kjøre tilbake til lodgen igjen.

Løver langs veien! Foto: Maud

Gjengen på tur! Foto: Maud

Cecilie og Maud med giraffer! Foto: Maud

Utsikten fra bilen! Foto: Maud

Den ene bilen satte seg fast i gjørma! Foto: Maud

Møkkete sko etter å ha hoppet ut i gjørma! Foto: Maud

Te-tid! Foto: Maud

Guidene våre hadde med mat og drikke til oss! Foto: Maud

Når vi kom tilbake sto lunsjen klar. Det var stekt fisk, pai, gresk salat og det beste brødet vi har spist her nede. Ikke nok med det, så var det også dessert til lunsjen. Mette og gode gikk noen av oss og la oss for å slappe av litt, mens andre hoppet i bassenget. Når klokken ble halv fire var det på tide med «te» igjen! Vi spiste litt før vi satt oss tilbake i bilene for å sette ut på den siste game-driven.

Vi kysset fingrene våre før vi kjørte ut på turen, for det var tre dyr vi manglet krokodille, hyener og leopard. Vi kjørte og kjørte og syns egentlig ikke at vi fikk sett noen dyr. Vi kjørte rundt på steder hvor vi ikke hadde vært før, og guidene sa at de kunne se at det var lite dyr her. Litt skuffa kjørte vi for å drikke «te» igjen. Vi stoppet langs en elv og så på solnedgangen mens vi spiste mini pizzaer og nøtter. Når vi var ferdig med det kjørte den ene bilen tilbake der vi kom fra, mens den andre kjørte lenger inn i skogen. Bilen som kjørte tilbake ble ringt etter rimelig fort, for de andre hadde sett en leopard. Guiden sa ingenting til de som satt på i bilen, men snudde rundt og kjørte tilbake. Når vi kom frem satt de som hadde sett leoparden og hoppet i bilen, og var så glad. Bilen som kom senere kom akkurat for sent, leoparden var borte. Det begynte å bli mørkt så lykten ble skrudd på og jakten på leoparden startet for alvor. Vi kjørte og lette overalt før vi plutselig så den gående langs veien. Om det var den samme leoparden som de andre så tidligere vet vi ikke, men spennende var det. Vi kjørte forbi den og satt oss ved veikanten og ventet på at den skulle gå forbi. Det fantastiske dyret gikk stille og rolig bortover veien og tok livet helt med ro. Fantastisk! Ønsket vårt med turen ble oppfylt, vi fikk se både krokodille, hyene og leopard. Å se leoparden var prikken over i`en og vi er alle storfornøyde med hva vi opplevde.

Pause på ettermiddags turen! Foto: Maud

Solnedgangen ved pausestedet! Foto: Maud

Bilene vi kjørte! Foto: Maud

Vi kjørte tilbake til lodgen, blide og fornøyde. Middagen sto klar når vi kom, nok en tre-retters. Vi fikk servert zucchini fylt med kremost til forrett. Fantastisk kjøtt og poteter til hovedrett og en slags vaniljepudding til middag. Maten har vært upåklagelig hele turen og det var helt fantastisk å spise noe annet enn hva vi har spist de siste fire ukene! Vi tok tidlig kvelden for vi var rimelig trøtte etter middag.

Ved middagsbordete! Foto: Maud

Litt kvelds hygge før det var på tide å legge seg! Foto: Maud

På søndagen sto vi opp og pakket baggene våre. Vi gikk til hovedhuset og spiste frokost før det var på tide å vende nesen «hjemover» igjen. Vi satt oss i bussen og kjørte på overraskende fine veier tilbake. Vi stoppet innom Tribal textiles som er en kunstbutikk. De lager alt fra stoffer til smykker som de solgte. Mange av oss kjøpte mye fint som kommer til å pynte opp hjemmet! Vi kjørte videre og kom oss til grensa igjen. Nok en gang gikk det veldig lett å komme igjennom grensa, så det tok kort tid før vi var inne i Malawi igjen. Vi kjørte ett stykke til før vi stoppet for å spise lunsj som bussjåføren hadde ordet. Resten av bussturen gikk stille og rolig for seg og mange tok seg en liten høneblund.

Klare til å sette oss i bussen igjen! Foto: Maud

På vei inn på Tribal Textiles! Foto: Maud

Inne på Tribal Textiles! Foto: Maud

Ved grensekontrollen i Zambia! Foto: Maud

Ved grensekontrollen i Malawi! Foto: Maud

På vei hjem! Foto: Maud

Lunsj langs veien! Foto: Maud

Vi kom tilbake til hotellet og alle som jobber her smilte og var glede når vi kom tilbake. Vi merker at vi har vært her lenge, for det var godt å komme «hjem» igjen. Resten av søndagen gikk med til å legge inn bilder og lignende. Nettet her nede er som kjent ikke så veldig bra, så bildene ble ikke ferdig opplastet før nå.

Safarituren var en helt fantastisk opplevelse og kan nesten ikke beskrives med ord. Det var en opplevelse som mange av oss ønsker å ha igjen, så vi skal nok ikke se bort ifra at noen av oss tar med oss familien ned for å se på de majestetiske ville dyrene som finnes her i Afrika!

Det ble tatt veldig mange bilder denne turen, men vi har dessverre ikke nett til å publisere alle enda, men her har dere ett lite knippe:

Bildene under er det Maud som har tatt:

Bildene under er det Emily som har tatt:

Bildene under er det Marit som har tatt!