søndag 17. januar 2016

Endelig fremme!

Hei alle sammen!

Nå har vi endelig kommet oss frem til Malawi, etter ca. 25 timer med reise! Flyreisene gikk overraskende bra og all bagasjen kom frem, hurra!

Vi reiste fra Fredrikstad klokken halv 3 og var fremme på Gardermoen ca. kl 5. Vi kom litt senere frem på Gardermoen enn planlagt fordi vi kom bak noen brøytebiler. Da vi skulle sjekke inn fikk bare halvparten av oss registrert innsjekkingen, så litt ekstra tid gikk med der også. Da vi endelig hadde fått sjekket inn alle, fikk vi vite at vi måtte gå til gaten kl 6, for da gikk bussen til flyet. De i sikkerhetskontrollen bestemte seg for at Maud sin håndbagasje måtte pakkes opp og sendes igjennom mange ganger. Tiden vi hadde igjen gikk bort der, så det var bare å løpe til gaten. Vi kom oss på flyet og var på vei til Paris.

På bussterminalen i Fredrikstad! Foto: Cecilie

Da vi kom frem til Paris hadde vi en lang busstur fra flyet og inn til terminalen, til og med med buss bytte. I Paris hadde vi litt bedre tid, så vi fikk handlet litt vann og godteri før den lange flyturen til Nairobi.

På bussen på vei til terminalen i Paris! Foto: Maud

Da vi kom inn på flyet til Nairobi ble vi veldig positivt overrasket. Det var et kjempestort fly og alle hadde egen tv og fikk velge hva vi selv ville se på. Det som var litt dumt var at alle var spredd rundt om kring i flyet, men det gikk fint. På denne 8 timers lange flyturen fikk vi masse mat, så vi føler vel at vi spiste hele tiden. Den lengste flyturen gikk veldig bra og vi kom oss trygt frem til Nairobi.

På flyet til Nairobi! Foto: Maud

I Nairobi merket vi at vi var kommet til Afrika, luften var en helt annen og varmen var der, selv om vi landet sent på kvelden. Her måtte vi gjennom sikkerhetskontrollen igjen, og denne gangen var det Marit som ble plukket ut og måtte åpne håndbagasjen. Hun hadde noe mistenkelig i sekken, som viste seg å være en selfiestang. Ellers kom alle igjennom og ting gikk veldig greit. Her fikk vi vasket oss litt og tatt av oss ullsokkene. Det syns vi var veldig deilig.

På flyplassen i Nairobi! Foto: Maud

Fra Nairobi hadde vi bare en flytur til, men med mellomlandlig i Zimbabwe. Vi hadde nesten hele flyet for oss selv, så vi flyttet litt på oss og hadde derfor to seter for oss selv, det var veldig deilig. Da vi landet i Zimbabwe skulle noen av flyet og andre på. Vi skulle bli sittende, men vi hadde tatt plassene til noen som kom på, så vi måtte flytte litt på oss inne i flyet.

Mellomlandingen i Zimbabwe! Foto: Maud

Da vi kom frem til Malawi, kom all bagasjen vår frem, det var vi veldig glad for. Vi ble møtt av de som skulle kjøre oss til Korea Garden Logde, hotellet vi skal bo på mens vi er her nede. De hjalp oss med bagasjen og lastet alt inn i en lastebil. Vi studentene ble satt inn i en bil/buss hvor det var plass til oss alle, mens Tor Arne og de andre voksne ble plassert i en personbil. Det var en kontroll på veien, så politiet stoppet bilen, men det var ikke noe problem.

På bussen vår! Foto: Maud

Lastebilen vår som fraktet bagasjen vår! Foto: Maud

Vi kom oss frem til hotellet og alle fikk utdelt nøkler og fant rommene våre. Vi var heldige for de på hotellet viste at det ikke var noen mulighet til å handle, og hadde derfor satt frem vann som vi kunne få.

Omtrent slik ser rommene våre ut! Foto: Maud

Nå i dag sitter vi ved bassenget og snakker sammen om hva vi skal gjøre for noe de neste dagene. Her er det ca. 25 plussgrader, men ikke stekende sol. Luften er veldig grei og vi koser oss.

Ved bassenget! Foto: Maud

Nettet her nede er ikke veldig bra, men vi har blitt fortalt at i morgen blir det bedre nett for oss. Så vi satser på det.

Vi håper at dere hjemme har det bra, det har ihvertfall vi. Vi er trøtte og slitne, men har det bra!